O szkole
Do Szkoły Podstawowej w Dzbeninie uczęszczają dzieci mieszkające w trzech sąsiadujących miejscowościach: Dzbeninie, Kamiance i Korczakach.. W szkole funkcjonuje też oddział przedszkolny. W naszej szkole, jak w każdej pełnej szkole podstawowej, nauka odbywa się w klasach I-VI.
Uczniowie naszej szkoły chętnie uczestniczą w organizowanych przez szkołę zajęciach pozaszkolnych. Często też biorą udział w konkursach gminnych.
Koło taneczne
Dzieci poznają podczas zajęć podstawowe kroki i figury tańców narodowych, kurpiowskich oraz charakterystyczne tańce regionu lubelskiego, warmińskiego, rzeszowskiego i łowickiego. Naukę tańców poprzedzają ćwiczenia rytmiczne jak również zabawy taneczne. Bardzo lubiane przez dzieci są układy taneczne do muzyki współczesnej. Uczniowie na zajęciach pracują bardzo chętnie. Tańcem uświetniają uroczystości szkolne.
Zajęcia koła odbywają się raz w tygodniu. Głównymi celami zajęć jest:
- integracja uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych,
- wyeksponowanie możliwości i umiejętności uczniów w zakresie ruchu i tańca,
- rozwijanie zdolności twórczych,
- nauka podstawowych kroków tańca towarzyskiego i regionalnego.
Gromada zuchowa "Słoneczny Patrol"
Zuchy bardzo chętnie uczestniczą w zbiórkach. Z wielkim zaangażowaniem biorą udział w biwakach, rajdach i biegach patrolowych. Zuchy zdobywają sprawności zespołowe oraz indywidualne, wyjeżdżają na rajdy i obozy.
Koło teatralne
Głównym celem zajęćbyło zapewnienie dzieciom warunków do prawidłowego rozwoju artystycznego, duchowego i intelektualnego, sprzyjających kreowaniu asertywnej postawy, odkrywaniu i rozwijaniu predyspozycji teatralnych. Podczas zajęć uczniowie poznawali treści opowiadań, wierszy, bajek i piosenek. Tworzyli scenariusze, dekoracje do przygotowanych inscenizacji i przedstawień. Mieli okazję do wyrażania swoich myśli, uczenia się ról i ich przedstawiania. Kształtowali umiejętność posługiwania się mową ojczystą.
Koło historyczne
Główne zagadnienia realizowane podczas zajęć:
- poznanie potrzeb uczniów, ich zainteresowań, możliwości, ulubionych form aktywności,
- "Moja rodzina" - praca plastyczna - wydzieranka z kolorowego papieru,
- projektuję herb mojej rodziny - malowanie kredkami,
- ja w społeczeństwie - praca metodą kolażu - łączenie różnych materiałów,
- legendy o początkach państwa polskiego - konkurs na najpiękniej przedstawioną legendę - forma dowolna (plastyczna, drama, pantomima),
- poznajemy Unię Europejską: kalendarium wydarzeń, symbole Unii ? praca plastyczna, Polska w Europie ? plakat,
- Czym zajmuje się historia ? - konkursy, krzyżówki, rebusy,
- tworzymy źródła historyczne ? prace z plasteliny i modeliny,
- poznajemy zabytki w Polsce - album o dowolnych mieście w Polsce z uwzględnieniem miejsc związanych z historią naszego kraju.
- poznajemy kulturę swojego regionu: strój z regionu kurpiowskiego - witraż, kurpiowskie wycinanki, potrawy regionalne,
- zaproszenie na Kurpie - plakat.
- miejsca pamięci narodowej i zabytki w Ostrołęce - wycieczka,
- Karty z historii Ostrołęki ? prace plastyczne lub literackie.
Uczniowie pracujący na zajęciach koła historycznego poznają historię poprzez zabawę . Uczą się wykorzystując własne zdolności twórcze. Swoje prace eksponują we własnej klasie i na gazetkach szkolnych.
Koło regionalne
Podstawowym zadaniem było wyposażenie uczniów w rzetelną wiedzę o regionie kurpiowskim, jego historii, geografii, kulturze. Wyposażenie młodego człowieka w usystematyzowaną wiedzę o najbliższym regionie ma wpływ na to, kim będą w przyszłości młodzi ludzie, jakimi gospodarzami staną się dla swojego regionu. Poznanie historii, dziedzictwa kultury, obyczaju pozwoli na głębsze zrozumienie wartości, którymi człowiek powinien kierować się w życiu.
|